Bygger brygga

Idag har jag byggt lite brygga och i onsdags också. Egentligen är det Håkan som bygger bryggan på ett lantställe de har men jag hjälper till. Är det något som jag inte kan så är det händiga saker. Vi har hämtat virke, satt fast några brädor. Jag försökte hålla i och Håkan skruvade. Jag sågade några brädor och börjar bli en riktig hejare på att såga. Borrade även två hål. Jag är ingen snickare och det kommer dröja länge innan jag bygger något själv. Jag tror nog inte att det kommer att hända. Det är i alla fall kul att hjälpa till. Lite lär jag mig hela tiden. Lite kyligt blir det eftersom man står i vattnet hela tiden. Då värmer vi oss i en liten stuga där vi gör en brasa och fikar. Väldigt mysigt. Det är det bästa med bryggbygget om jag får säga det själv. Fika och värma sig i stugan =)

Imorgon blir det flytt och allt är packat. Har några småprylar kvar men det kan inte ta mer än 30 minuter. Efter flyttandet av lådorna beger vi oss till DN-galan. Jag har aldrig sett en friidrottstävling live. Ska bli jättekul. Nu ja nu blir det sova.

Såå tråkigt...

Det är såå tråkigt att packa lådor. Jag håller ju på att flytta och håller däför på att packa lådor. I början går det bra allt flyter på men sen när det är mer grejer än man trott. Ja då lessnar man. Har småpackat under dagen. Hade säkert kunnat varit klar om jag inte tagit några småpauser stup i kvarten. Var precis en sväng på Klasses, Clas Ohlsson och inhandlade tre flytlådor och sopsäckar. Ska lägga alla kläder i sopsäckerna och har några grejer kvar att lägga i flytlådorna. Jag se ändå ett slut. Dock kommer jag inte känna mig avslappnad förrän alla lådor är flyttade till den nya lägenheten. Då börjar det roliga, hoppas jag =). Få komma iordning och sånt, fixa lite. Nu ska jag ta en liten joggintur innan jag gör ett sista ryck ikväll.

Inte ultimat

Begav mig lite spontant till polisstationen idag för att fixa ett nytt pass. Det jag har nu har blivit alldeles för trasigt och den svenska tullen brukar gnälla på det då de ser det. De säger att jag behöver ett nytt. En timme fick jag vänta innan det blev min tur. Dock hade jag sällskap så tiden gick fort. Jag fick ett nytt pass gratis eftersom det var produktionsfel på det jag hade. Som tur var räcker det bara i 3 år till. Jag menar tur eftersom jag såg förjävlig ut på fotot de tog. Med skitigt hår i en liten tofs och en trött blick. Inte ultimat med tanke på att passet ska man ha i en tio år om man gör ett sprillansnytt. Fick ju stiga upp så tidigt idag eftersom jag skulle flyga till Stockholm. I alla fall så är ett nytt pass på väg. Så jag kommer ha det innan jag åker till Kroatien den 19 aug. Perfekt!

Passade även på att gå för bi vaccindirekt och tog en första spruta mot TBE. TBE kan man få av fästingar. Jag är verkligen skraj för de små krypen och hatar naturen eller främst högt gräs på grund av dem. Kanske kan vara lite lugnare om jag är vaccinerad mot TBE. Dock kan man få Borrelia men den är väl bakteriell och då kan man få antibiotika om jag inte är ute och cyklar, alltså om jag inte har fel. Antibiotikan kan man få även om man cyklade när man fick den. Ska ta 2 sprutor till så småning om.

Hade kunnat stannat längre i Luleå. Det blev en vecka. Ska ju flytta på fredag så jag måste ju packa lite lådor osv. Det ska ju ändå bli skojig.

Skrotnisse

Jag och syrran har ju rensat lådot som funnits i förrådet och på vinden. Ja och oj vad konstiga saker man sparade på när man var liten. Jag var en riktig samlare av saker. Jag samlade på bokmärken, brevpapper, klistermärken, broscher, frimärken, suddgummin, frimärken, kapsyler och lukttvålar. Tvålarna hade jag glömt att jag sparade på men blev snabbt påmind då jag öppnade en kartong med parfymstinkande tvålar. De åkte snabbt i soptunnan. Just ja jag samlade också på små prydnadsaker. Hittade en låda full med sådana, där varje porslinsfigur var omsorgsfullt inlindat i papper.

Jag slutade inte att förvånas där. Jag hade även sparat på varje räknehäfte och mattebok som jag haft sen årskurs ett till kansake årskurs nio. Det är inte som att det är så kul att kolla på gamla tal man har löst. Hittade massor med berättelser som jag skrivit eller beretelser som jag skrev på den tiden. Dessa sparade jag. Det är lite kul att läsa lite ibland. Kommer säkert slänga dem nästa gång jag rensar men ville spara dem ett tag till. När jag gick på mellanstadiet var jag också väldigt kaxig. Skrev på de flesta häften, Camilla 5b, Bäst. Hittade en text där man ska skriva något positivt om sig själv för varje bokstav i sitt namn och jag skrev, Alltid bäst på bokstaven A. Dock var nog inte självförtroende alltid på topp. Hittade en mina vänner bok där det fanns en ruta där det stod "Är du söt" under den skulle man lägga in ett foto på sig själv. Jag hade inte lagt till något foto utan skrivit. "Nej jag är ful som en häxa". Hittade även en text där man skulle beskriva sin bänkgranne. Jag skrev något i stil med. Peter heter min bänkgranne. Han är längre än mig och jättesmal. Han gillar och retas och är jobbig. Han skrattar roligt. Ärlig var jag i alla fall.

Haha jag hittade även min gamla tandställning som jag hade då jag var 10 år kanske framtill 13 år. Hade inte samma i alla år eftersom jag lyckades ta sönder den ett antal gånger. Undrar vad jag tänkte då jag sparade den. Funderade på att prova den men nej nej men nej tack. Hittade även två avgjutningar av mina tänder i gips. Jag tror de fick göra det två gånger eftersom något blev fel första gången. Vilken tur att jag sparade båda =). Båda åkte i soptunnan. Av alla lådor som vi gick igenom så blev det kanske en fjärdedel kvar. Vi slängde mycket och ska åka till myrorna med några lådor. Hoppas att någon kan glädjas av våra grejer.

Måste bara säga vad jag fyndade på rean. Handlade på Twilfit och de hade halva reapriset. Jag köpte två bikinisar och två par trosor för 248 kr. Ordinariepris hade blivit runt 900 kr. Härligt.

En dålig idé

Ja ni kanske tror att jag har gått i ide och det har jag nästan. Jag har ju tagit semester och passar på att göra så lite som möjligt. Eller riktigt så är det inte heller. I lördags åkte jag och två kompisar till Fjäderholmarna, Stockholm närmaste skärgårdsö. Väl där tog jag tillfälligt i akt och brände sönder ryggen kan man säga. Det var lite muligt när vi kom dit så jag smorde aldrig in mig. Sen blev det så att jag solade ryggen hela dagen. Försökte ligga på ryggen men några obehagliga måsar envisades med att flyga över en och eftersom att jag inte ville ha fågelskit i ansiktet i fall de nu skulle få för sig att skita så valde jag att ligga på mage. Bad idea, very bad idea. Jag har aldrig bränt mig så mycket som jag gjorde då. Visst har jag blivit röd och det har svidit lite men det har varit bra på morgonen eller efter några timmar. Ja och nu sitter jag här fortfarande med min onda rygg. Det känns som att någon har piskat mig. Den är till och med lite svullen. Idag är det måndag och jag är fortfarande röd. Detta är inte bra. Inge mer sol på ryggen det här året. Visst har det blivit bättre men jag är fortfarande öm och röd som sagt. Hoppas på att det ska vara bra imorgon.

I söndags fixade jag hemma. Ska ju flytta nästa vecka så jag började småpacka lite. Sen packade jag även det jag skulle ha med mig till Lule och kl 19:05 igår landade jag i lule. Idag har jag och min äldre syrra rensat förrråd och vind. Man kan ju undra hur man tänkte när man var liten när man sparade räknehäften. Som att det är något man tittar på nu i äldre dar. Oj ja just ja här är det här talet som jag löste. Dock så blev vi inte klara. Har fortfarande ett tiotal kartonger på vinden att gå igenom. Kanske är det färre. Jag räknade de aldrig.

Nu ska jag sova. Man blir trött at semestern eller jag gillar att sova och vill göra det så mycket som möjligt.

Whoho

Semester imorgon =) eller jag jobbar imorgon men sen semester.

Mera insekter

Imorse när jag var i badrummet började jag helt plötsligt tänka på när jag såg en jättestor spindel i källaren utanför tvättstugen. Jag undrade varför jag kom in på dessa tankebanor och när jag kollade ner på badrumsgolvet ser jag en stor spindel. Nästan 2 cm i kroppen och sen benen på det. Usch och fy vad rädd jag blev. Jag måste ha sett spindeln i ögonvrån först innan jag verkligen såg den, eftersom jag började tänka på spindlar. Jag undrar vart den kom i från. Jag bor ju ändå på andra våningen. Badrummet har ju inget fönster eller balkong. Vart har den bott? Det var ett lustigt sammanträffande också. Igår var jag in på anticimex hemsida för att läsa om silverfiskar och pälsängrar som det heter och inte pälsänglar som jag trodde. Hade även kommit fram till att pälsänglar var ett illa valt namn och att jag skulle föredra pälsdjälvar eller något liknande. I alla fall på anticimex hemsida läste jag lite om andra ohyra man kunde ha och kom in på spindlar. Jag tänkte att gud så skönt att det inte bor spindlar i lägenheten. Ja och vad händer jag ser världens största spindel i badrummet dagen efter. Fan en liten spindel hade varit nog.

Om jag var paranoid innan så har det inte blivit bättre nu. Jag vill inte ha djur i mitt hem. Nu får jag nog be anticimex bespruta min nya lägenhet innan jag flyttar in. Jag gillart inte att riskera att det finns kryp där.

Klarade av och äta tonfisksalladen igen. Den var god. Jag kom underfund med att det inte var salladen det var fel på utan lådan. Den var inte använd på väldigt länge, så sådant kan hända.

På jobbet gick det lika tungt som tidigare. Dock så fick vi leverera men får fortsätta fixa lite problem efteråt. Nu känns det i alla fall inte lika stressande.

Insekter fy

Funderar om jag ska ta ett löppass idag. I så fall blir det intervaller igen men denna gång 8 gånger 400 meter. Nåja det återstår att se. Funderar även om jag ska äta innan eller efter. Just nu är jag inte så jättesugen på tonfisksalladen. Gjorde en massa igår för att jag skulle ha mat klar idag och imorgon. Käkade den till lunch idag den var god.

Grejen var den att när jag ätit klart så ser jag något svart insektslikt i lådans lock i kanten. Jag vet ju inte om den fanns där innan jag la i maten eller om den kravlade upp från maten och upp i locket och in i kanten på lockets undersida. Jag tänker att den kanske kippade efter luft och därför la sig i kanten. Den försökte helt enkelt ta sig ut. Den var ca 0.5 cm lång, 2 millimeter bred och det såg ut som den hade vingar. Den var i alla fall väldigt död och väldigt äcklig. Jag fick några kvällningar och fick försöka lugna ner mig så att jag inte skulle kräka upp lunchen. Det var bara att tänka på annat. Det gick bra jag spydde inte men blir äcklad av lådan och salladen. Känns dumt att kasta den men jag ska ta och undersöka om jag hittar några levande saker i den innan jag äter mer. Jag tror att insekten hade dött i locket innan jag la i maten. Jag måste börja bli mer uppmärksam. Jag som redan är paranoid över små svarta streck på golven. Har ju lite silverfiskar i lägenheten som jag ser ibland kanske en varannan vecka. Tror det är silverfiskar eller pälsänglar. Kanske både och. Usch jag hatar insekter. Kan de inte bo i skogen.

Funderar på att ringa anticimex och be dem bespruta lägenheten som jag köpt. I fall det skulle finnas djur där. Det känns som att silverfiskarna finns överallt. Kanske inte i nybyggen men de hittar väl dit så småning om. Det blir ingen löpning idag. Jag satsar på det imorgon istället. Ska nog ta och packa någon flyttlåda. Fick lite goda nyheter idag av han jag hyr av. Han ska ju renovera allt i lägenheten. Slipa tak, väggar golv. Renovera badrum och kök. Det betyder ju att jag knappt behöver flyttstäda. Jag kommer ju inte lämna det som en svinstia, men det behöver inte vara perfekt heller. Det spara ju en massa tid.

Jobbet då? Fortfarande tungt. Hoppas på framgångar imorgon.

Dagvild

För mig känns det som måndag idag. Jag var nämligen och jobbade idag. Som vanligt tänkte jag "jag ska bara". Det slutade med att jag lämnade jobbet 18.10. Jag kom dit 10.15 och jag hade ingen lunch för jag skulle ju bara fixa lite. Det blev ju 8 h. Jösses ibland går tiden så fort. Har hela kvällen tänkt att det är måndag idag eftersom jag var på jobbet. Nu är det bara 5 arbetsdagar sen är det semester. Ska bli skönt.

Tog mig en löprunda efter jobbet. Sprang intervaller 4 x 800 meter. Var även ute och sprang i fredags 4 km. Alltså hallååå var tog kondisen vägen? Det blir ju bara tyngre och tyngre och går långsammare och långsammare. Det ser inte bra ut det här. Motivationen försvinner ju när man inte märker någon skillnad. Jag kämpar på en dag ska det väl ge resultat.

Igår var en rolig dag. Jag och Håkan käkade frulle/brunch på stan. Sen shoppade vi lite eller inte jag. Jag är ju typ pank efter att ha köpt lägenheten. Eller får lön den 25 då blir det bättre igen men mycket gick till handpenningen. I alla fall Håkan shoppade och jag hjälpte till. Sen återvände vi till mig och käkade en lättare lunch, det blev gravad lax, gurka och tomat. Det var det som fanns i kylen. Vi glodde lite på tv och sen bestämde vi oss för att träna. Vi skulle jogga och träna lite styrke i något naturgym. Vi hittade lite redskap vid sjön trekanten men såg samtidigt en fotbollsplan och basketplan. Vi åkte i illfart till Coopen och köpte en fotboll. Vi skottade/sköt och passade och gjorde en skotttävling. Jag förlorade med typ 7-2. Skyller på att jag fick springa och hämta bollen så mycket så när jag väl stod i mål var jag för  trött. Vi bytte senare till basket fast vi körde fortfarande med fotbollen. I början satte man inte många bollar men det lossnade. Vi körde 21, en tävling. Denna gång förlorade jag också. Vi körde två omgångar och jag förlorade båda. Hade chans att avgöra den andra omgången men jag saknar ju nerver så det gick inte. Jag blir alldeles för exhalterad i sådana lägen.

Vi fortsatte med att försöka sätta bollen i korgen från ett längre avstånd. Vi fick försöka många gånger innan Håkan satte sin första boll. Senare satta jag en. Då såg jag min chans att vinna en tävling. Den som först satte två på långt håll. Jag sa inget till Håkan utan körde tävlingen för mig själv. Sen när jag vann skulle jag avslöja att vi tävlade. När Håkan ville åka hem var jag tvungen att avslöja tävlingen för att kunna fortsätta. Håkan var nära många gånger att avgöra men tillslut fick jag i en. Yes! Jag vann en tävling i alla fall. Vi åkte i illfart till Coopen igen och köpte gravad lax och potatis som vi käkade till middag. Ja inte att glömma så käkade vi gravad lax och avokado i fredags till middag. Vi kan nog enas om att vi båda gillar gravad lax. Det är ju så gott. Idag har jag ätit tonfisksallad. Inte dåligt det heller.

Full rulle

En veckas jobb till sen är det semester eller egentligen 1 vecka och 2 dagar men det är ju inte så mycket. Ska bli skönt. Det är så mycket på jobbet just nu så lite småstressad är jag hela tiden. Längtar tills vi levererar. Tanken är måndag men vi får se hur det går. Det ser ut som att det kan bli helgjobb också. Är det sånt här väder är det lugnt men man slipper helst. Det är så skönt att vara ledig. Nåja vi får se. Jag längtar tills jag får flytta in i lägenheten men samtidigt lite ångest hur dyrt det är. Jag har ju redan köpt den så ingen återvändo. Fast mest glad är jag. Nu är det sängen som ropar.

Ett eget hem

Känner mig så glad över köpet av lägenheten. Mitt första egna hem kan man säga. Har bott i andrahand, studentkorridor, studentlägenhet och kollektiv. Det har varit skoj men det börjar bli dags med något eget. Även om det bara är en etta på 33 kvm så känns det stort.

Tog en joggingtur idag. Hade tänkt springa 7 km men det gick inte. Efter 3 km var jag knäckt men vill inte ge upp så jag slet 3 km till alltså 6 km totalt. Inte sprang jag fort hellet. Jag kalibrerade ipoden i lördags och det var en liten besvikelse. Den visade 100 meter för mycket per km alltså när jag trodde jag sprang 1 mil var det bara 9 km. Nu visar den 30 meter för lite per km. Så när jag sprungit 1 km så har jag sprungit 1.03 km. Det är ju ändå acceptabelt. Nu så försämrades mina resultat en massa och det var en motgång fast samtidigt ser jag ett mer korrekt resultat och det är ju bättre i längden. Det är bara att kämpa på.

RSS 2.0