Bara hobbydrickare

Snart är det match, fotbollsmatch. Har inte gjort så mycket hittills förutom att tvätta men det är ju maskinen som gör jobbet. Jag viker i och för sig den, så det är ju lite jobb. Annars kan man säga att jag tagit det väldigt lugnt denna lördag morgon. Suttit framför tvn och surfat. Kollat fejan (facebook), läst lite bloggar, läst nyheter och ätit. Druckit en kopp med fantastiskt gott kaffe. Det jag brygger själv är så mycket godare än maskinkaffet som vi har på jobbet. Fast det är inte så svårt att slå. Vi kommer få nya kaffemaskiner på jobbet som maler bönorna så jag har min förhoppningar. Just nu dricker jag Zoegas, Pasion Colombia. Tycker det är ett mjukt kaffe. Nu kanske man inte kan beskriva kaffe så men jag är och andra sidan ingen expert utan bara en hobbydrickare. Ska byta om nu och bege mig strax. Ikv'äll blir det 30-årsfest.





Källa: www.nestle-nordic.com/zoegas>

Henke och innebandy

Jag var ju tvungen att hoppa på cirkusen eller lite så kändes det när jag åkte och kollade på när Henke Larsson spelade innebandy. Helsingborg mötte Storvreta igår, så jag och HåkanBråkan tog oss till Uppsala för att titta. Egentligen en match jag aldrig hade sett om det inte vore för Henke. Han spelade och gjorde en helt okej match. Han blev utsedd till matchenslirare i Helsingsborg. Han skakade på huvudet då han fick veta det och jag kan förstå det. Han gjorde en bra match men det fanns andra som utmärkte sig mer. Kul var det och matchen var spännande slutade 8-7. Storvreta vann alltså. Synd, för jag hejade så klart på Henkeborg =).

På väg från tåget i Uppsala så hände nästan två incidenter som hade kunnat slutat illa. Det var inom loppet av 5 minuter. Då jag går över spåret så möter jag en blind och precis då ringer det för att bommarna ska fällas ner. Den blinde stannar till men han vet ju inte var bommen är och stannar på fel sida om bommen. Jag tänkte precis gå och be honom backa men en annan kvinna hinner dit. Han var lite ovillig att backa så han står verkligen slickat mot bommen men på rätt sida. Han fick den inte på sig. Allting gott. Jag går vidare och ska korsa en väg och väntar på grön gubbe. Hör en ambulans komma i full fart. När vi får grönt så kommer ambulansen och alla står kvar förutom en tjej som börjar gå över. Även här gick det bra, ambulansen fick bromsa in lite och hon får kuta över. Allting gott.

Lite gladare

Nu känner jag mig inte alls lika hatisk som igår. Disken är diskad och jobbet jobbat. Var väl en helt okej dag på jobbet och efter det så blev det träning. Körde fys idag på träningen så jag kommer garanterat ha träningsvärk imorgon men det är ju bara härligt. Då känns det som att man gjorde något. Råkade prata utan att tänka idag på träningen, vilket händer ibland. En i laget frågar om vi har förklarat för tjejen i laget som är döv att vi ska köra fys och då säger jag "Nej jag tror inte hon hörde". Jag menade så klart att ingen hade förklarat men det är lätt att säga fel.

Ja i helgen var jag ju i en stuga vid en sjö med ett gäng kloka människor runt 30 år. Detta var vad vi ådstakom. Här rullas det snöbollar. Det började med några som rullade till slut var det 17 pers på isen som rullade snöbollar. En härlig syn som en i gänget sa "It's like watching the evolution."



Ja vad blev resultatet då? Ja denna fina snöborg. På bilden är den inte klar. Den fick senare lite kvistar som tak och en gigantisk snögubbe som vakt. Nu känner jag mig trygg. Jag vet att jag skulle överleva ett tag ute i vildmarken. Några timmar åtminstone:


Hata är ett starkt ord

Jösses vad jag hatar idag. Idag har jag verkligen hatat mitt jobb. Får jag se en till logfil så kommer jag hoppa ut genom fönstret. Dock så skulle jag inte råka ut för några större skador eftersom jag sitter på första vånigen. Det värsta som skulle hända är väl att jag får lite frisk luft, vilket nog bara skulle göra mig gott. I och med hatet så började jag tänka på andra saker som jag hatar. Ja djur till exempel. Jag vet att jag inte får säga så eftersom folk brukar reagera ganska starkt. "Hur kan du hata djur?", nåja jag kanske inte hatar dem men jag gillar inte djur så värst mycket. Djur som håller sig i skogen gillar jag. När en del tänker på hundar och katter så ser det en vän för livet, en familjemedlem. Ja, jag ser problem. Man måste ju städa betydligt mer. Tänk allt hår som hamnar överallt. Tänk en stinkande kattlåda som man måste tömma med jämna mellanrum eller en hund som måste rastas. Ja och hundar luktar ju sällan gott. Jag har nog problem att hålla reda efter mig själv.

Jag hatar också oreda. Ja och just nu så är det oreda i min lägenhet så nu hatar jag min lägenhet. Ja och vem har jag och skylla? Det är bara mig själv, fasiken det känns som att någon är och stökar ned medan jag är borta men så är det ju inte, tror jag.

Visst kan jag gilla djur, och om jag skaffade ett så skulle jag lära mig att gilla det. Problemet ligger nog i att jag skulle ha svårt att uppfostra det och ett ouppfostrat djur är inte så kul. Då skulle jag ju behöva vara skraj mest hela tiden. Jag har ju faktiskt haft en hamster och ett marsvin en gång i tiden. Jag gillade väl dem även om jag var lite skraj för dem. Jag tror inte de gillade mig så värst mycket.

Liten söt sköldpadda som jag har fotat:



Jag blev även lite less på den nya layouten på bloggen. Den kändes för grå så jag bytte ut två av bilderna till färg. Färg gör mig glad :). Kanske kommer den mittersta också bli i färg kanske gör jag om till svartvitt. Får se. Hata är ett starkt ord, jag kanske inte hatar men jag är väldigt less.

Ny layout

Har äntligen tagit och gjort lite med layouten på bloggen. Jag satsade på färg eller egentligen så vart det ju en del grått också. Jag ville ha någon slags 90-talskänsla och sen gillar jag ju färg. Vilket kan vara ett problem ibland. När jag handlar kläder kan jag komma hem med plagg som inte matchar något annat. Dock så tänker jag efter lite mer nu än när jag var yngre. Något ska man ju lära sig med åren =). Hade tänkt ladda upp någon bild från helgens aktiviteter i stugan men eftersom jag grejade med bloggens layout så blev klockan alldeles för mycket för mitt eget bästa. Min innebandycoach var lite rolig igår eller egentligen väldigt osmidig men man kunde liksom inte låta bli att skratta. Skämtet var så fel egentligen. Efter matchen säger hon "Är det någon som har något mer att tillägga? Esset kanske?" Ja och Esset är ju döv, så även om hon ville tillägga något så hörde hon inte frågan. Tolken var inte med och tur var väl det kanske. Idag säger coachen när vi spelade tvåmål på träningen, nu ska vi inte haka upp oss på om någon gör ett misstag för det gör alla så fort vi slår en passning. Hihi hon säger det skämtsamt så man skrattar ju. Kanske låter hårt nu men det är det aldrig. Inte med vår coach. Ni skulle förstå om ni var med. Kul har vi ialla fall.

What is love

Spelade match tidigare idag och det blev förlust med 8-7. Hade matchen varit lite längre så hade vi kvitterat och kanske vunnit. En riktigt kämpamatch eftersom vi låg under med 4-0 efter första perioden. Stugvistelsen var också rolig, skönt att få vara ute i friska luften. Vi byggde en fin snöborg. Syftet med vistelsen var att en kompis kille skulle fria och det gick bra. De hade snackat mycket om att gifta sig så hon sa ja. Först friade han på isen när de bara var de två där. Sen när de började spela Hadaways (stavas det så, förmodligen inte) What is love så skulle vi andra rusa dit och skåla i champagne men vi hörde inte musiken så de fick ropa ner oss. Det var kul i alla fall. Vi var ute på isen och grillade sen blev det bastu senare. Några badade isvak men jag bangade. Skönt att vara hemma nu. Som man brukar säga borta bra men hemma bäst.

Lite som att föda barn

Idag har jag burit bokhylla. Hjälpte en kompis som hade köpt en bokhylla på blocket. Till mig sa hon att den var nära där hon bor, ja till och med på samma gata. Till en annan kompis hade hon nämnt en annan adress. Hihi i själva verket låg den lite längre bort. Nåja så farligt var det inte, i alla fall inte nu. Man glömmer så snabbt hur jobbigt det var och man gör det igen. Lite som att föda barn eller jag kan tänka mig det. För om alla kom ihåg hur jobbigt det var eller hur ont det gjorde (vilket jag kan tänka mig att det gör) att föda så skulle folk nog bara skaffa en unge och sen vara nöjda. Nu glömmer man fort så jag kommer säkert i framtiden bära fler bokhyllor eller flytta andra grejer. Dessutom så ser jag det lite som träning eftersom jag garanterat kommer ha träningsvärk imorgon. Jag blev ju faktiskt på middag efteråt så jag ska inte klaga och kul hade vi under tiden som vi bar den. Förutom bära bokhylla så har jag spelat lite pingis idag och jobbat. Båda gick väl hyfsat fast pingisen var roligare än jobbet =). Imorgon bär det iväg till en stuga utan värme och med utedass. Jag känner mig väl sådär exhalterad. Egentligen lite för primitivt för min smak. Ja och sen finns det inte så mycket att göra där. En bastu så det blir väl till att basta en hel del. Nej nu är jag lite pessimistisk det kommer garanterat bli kul för vi åker dit några stycken och vi tar med alkohol. Nu ska jag sova.

Rekordfart

Oj vad snabb jag har varit idag. Sen jag kom hem från träningen runt 20.30 har jag duschat, ätit och gjort matlåda. Jag har även hunnit med att surfat lite. Träningen gick bra idag och det var lika kul som vanligt.

Har upptäckt Vampire Weekend igen. Jag såg dem i somras på Accelerator och lyssnade på dem efteråt sen har jag legat lågt men nu så har det vaknat till liv i mina öron igen. Som de har vaknat till liv man kan liksom inte bli annat än glad när man hör dem. Glad och kär blir man, kär i hela världen typ. Okej kanske tog i lite men glad blir jag i alla fall. Allt blir kul när man hör dem. Här kommer ett litet smakprov:



Jag känner mig generös idag så här kommer ett till:


En hyfsad dag för att vara måndag

Jag måste säga att idag har det varit en skaplig dag. Jag kände att jag hade saker att göra på jobbet och jag lyckades till och med hjälpa mitt fadderbarn. Mitt fadderbarn är en ny kille på jobbet som jag är mentor åt, alltså inte ett barn i afrika. Fast det kanske hade setts som en bättre gärning. Nåja jag känner mig ändå nöjd, hm låter lite hemskt nu när jag börjar tänka efter. Dock kan jag inte ta ansvar för hela världen just nu, inte just ikväll. Jag känner att jag behöver sova snart. Det får bli morgondagens goda gärning eller övermorgondagens. Som jag brukar säga "det är ju en dag imorgon också" fast det är i och för sig när man är på krogen och avböjer 5 i 3 drinken men det funkar nu också. Förutom att hjälpa mitt fadderbarn så hjälpte jag en annan på jobbet, jag kollade i loggar, gjorde lite code-review och kollade på felrapporter samt hann med en dokument-review. Det var kul att ha lite mer på sin att-göra-lista.

Sen har jag varit på innebandyträning och det gick bra men jag har fasiken inte mycket till kondis. Den tog min influensa så nu måste jag bygga upp den igen. Jag skulle även som sagt behöva några fler muskler så jag blir lite starkare. Inte heller något som jag kommer ta tag i ikväll.

Seger igen

Det blev seger på innebandymatchen idag. Det var riktigt skoj för laget vi vann mot ligger två i serien och hade inte förlorat en enda match innan de mötte oss =). Endast vinster och oavgjort hade de. Vi ligger ju näst sist men det ska vi ändra på. Vi vann med 5-3 och de var trötta i slutet men vi ångade på. Väldigt kul att se. Inget mål och inget assist blev det för mig. Dock borde det ha blivit ett assist då jag passar till en i laget så hon har i princip öppet mål, en meter från målet, men skjuter över. Det spelar ingen roll eftersom vi vann ju matchen vilket är det roligaste och viktigaste.

Håhå ajaj

Tröttare person än mig får man leta efter. Jag kollar till och med i kors tror jag. Hade fottimatch tidigare idag och vi segrade med 1-0. Kul med vinst igen och vi hade bra spel. Jag gjorde dock inget mål men annars så gick det bra. Det var kul men det är det alltid då man vinner.

Igår då menar jag fredag även om det är söndag just nu. Blev det lite afterwork med några kompisar och vi drack drinkar. Det kändes lite exklusivt eftersom jag oftast brukar dricka öl. Gott var det i alla fall. Stället vi var på var mysigt men personalen rörde till vår nota och sa att vi inte betalt för 2 glas vin och en drink. Dock så var vi bara två stycken kvar då de kom och sa det och det var inte våra drinkar, så vi ringde runt lite bara för att kolla och de hade kvitton på att det betalat plus att de kunde se på internetbanken vad som dragits. Då kollade personalen igen och ändrade sig och sa att det bara var ett glas vittvin att betala. Detta var också betalt men grejen var nog att det stod röttvin på kvittot och inte vitt, vilket gjorde att de glömt att bocka av. Vi fick i alla fall pengarna tillbaka eftersom jag hann betala innan vi hann bekräfta att det redan var betalt. Måttligt dryga var de också, först ville de inte alls erkänna att det gjort fel men sen dubbelkollade de. Sen hånade en servitör mig då de gav för mycket tillbaka och jag ville rätta till det. Jag ville nog mest påpeka att det gjort fel igen. Jag var redan irriterad på dem och ville bara att det skulle bli rätt. Han sa ironiskt "Å vilken guldsjäl du har". Jag orkade inte ens svara på det utan vi gick därifrån.

Idag blev det middag på Texas long horn. Käkade någon slags fajitas och det var gott. Jag gillar verkligen tacosaktiga grejer. Kanske man kan säga mexikanskt. Imorgon är det innebandymatch så jag borde hoppa i säng, så det ska jag göra nu. Natti

God jul Tomten =)

Gå och lägg mig har jag tänkt flera gånger ikväll. Jag har varit jättetrött och hade lätt kunnat somna men nu sitter jag här och bloggar. Ibland har man bara så svårt att gå och lägga sig fast man egentligen inte gör något vettigt. Nu kom jag i alla fall på att jag skulle skriva ett inlägg.

Jag hade glömt bort att jag fick ett kuvert med en skrapbingo i julklapp av pappa som jag vann 30 kronor på. Jag hittade kuvertet nyss och blev glad. Nu var det ju inte själva vinsten som var det roliga, utan kuvertet. Min pappa, han är rolig han. På kuvertet har han skrivit God jul Tomten önskar Henry. Det är alltså jag som är tomten om ni undrar. Haha vad han menar med tomten kan man undrar. Kanske tycker han att jag är lite vimsig eller så skrev han bara fel. Han skrev även det på min äldre syrras kuvert om jag inte minns fel men på min yngre syrras kuvert så stod det nog God Jul Josefin önskar Henry.

Jag var till och med tvungen att fota kuvertet. Tänkte slänga det men jag börjar garva när jag ser det, så jag behåller det ett tag till. Appropå lotter så bytte jag vinsten mot en triss och den har jag inte skrapat ännu. Tror jag gör det nu. Alltid när jag skrapar en lott så blir jag besviken när jag bara har höga belopp för då vet man liksom att det inte kommer bli någon vinst. Däremot när jag har två av exempelvis 25 kr så blir jag exhalterad för då känns det rimligt att hoppas på en vinst. Nu är klockan mycket så gonatt på er.


Inget flyt

Känner mig less idag. Jag har inget flyt just nu. Var på innebandyträning och det gick inte så bra så nu vill jag sluta. Hehe kommer ändra mig snart igen, det vet jag. Jobbet så står det stilla kan man säga. Jag producerar då inte mycket. Just nu uppdaterar jag mest dokument och det är okej men inte så spännande. Fasiken kommer vara peppad imorgon igen. Jag måste bara sova lite.

Kräftor i januari

Har precis käkat kräftor. De var riktigt goda. Håkan hade med sig några som de fiskat och kokat i somras som sedan har legat i frysen. Första gången jag åt svenska kräftor och de var mycket bra. Förutom det så har jag även ätit tacogratäng som jag gjorde och jobbat hela dagen. Receptet hittade jag på ica.se om ni blev sugna. Orkar inte klistra in en länk för nu måste jag sova.

Bloc party

Bokade precis biljetter till Bloc Party som ska spela den 24 februari på cirkus. Det ska bli skoj! Förutom det så har jag tränat idag, vilket var skoj och jag kände mig faktiskt nöjd efteråt. Det händer inte ofta. Jag tycker alltid att jag kan bättre. Det var lite annorlunda på träningen idag. Vi har fått en döv tjej till laget, eller hon har spelat förut men har varit ute och rest under hösten men är tillbaka nu, så jag har aldrig träffat henne. Hon hade en tolk med sig som kommer vara med på varje träning och match etc. Det var lite roligt faktiskt för man ville mest titta på tolken istället för tavlan när tränaren gick igenom en övning. Händerna rörde sig i asfort och hon tolkade allt som sades. Jag antar att man vänjer sig och börjar koncentrera sig på på tavlan istället.

Ja nu ska jag packa upp min väska, hehe inte en dag för tidigt. Jag kom ju faktiskt hem förra fredagen och har ännu inte packat upp =). Jag har ju faktiskt varit sjuk så jag skyller på det.

5 inlägg om dagen

Tydligen ska man skriva 5-6 inlägg per dag för att bli en lyckad bloggare. Hihi man kan nog lugnt säga att jag inte kommer lyckas i så fall. Då måste jag ta och blogga betydligt mer än jag gör just nu. Jag tror att ett knep också kan vara att skriva kortare inlägg och även lägg in bilder mer frekvent. Även på denna punkt brister jag. Bilder blir det ju inte allt för ofta och jag skriver alltid långa inlägg. Det skulle i och för sig ge sig om man skriver fler inlägg per dag så blir de nog kortare. Dock så har jag ju ett arbete att sköta och det ingår inte i mina uppgifter att skriva inlägg i min privata blogg. Appropå arbete så ska jag vara mentor till en ny igen. Han börjar på måndag och jag känner mig lite nervös eftersom jag inte kan vårt system ännu. Jag ser det dock som mitt kall att hjälpa med andra saker som att tipsa om vilka lunchställen som gäller, vilka kaffemaskiner som ger bäst kaffe. Se till att han inte missar fredagsfikat ja och andra viktiga saker. Okej skämt å sido lite mer kan jag nog bidrag med. Om inte annat vet jag vem man ska fråga.

Kom också hem från en innebandymatch och faan, vi förlorade igen. Denna gång med 5-2. Vi borde ha gjort något fler mål i alla fall. Det är så trist och förlora. Jag spelade en period, den tredje. Det gick bra ibland och sämre ibland och det berodde på min ork. Att jag inte hade någon ork. Tog jag i ett byte så gick det bra men då orkade jag inte nästa. Jag känner att förkylningen har satt sina spår. Förhoppningsvis så känns det bättre till veckan med träningarna.

Nu ska jag duscha och äta. Korv och mackaroner blir det. Jag tycker det är gott!

Skräck, tack men nej tack

Igår var jag på bio och såg Eden Lake, en skräckfilm. Skräck är en changer som jag brukar undvika eftersom jag får mardrömmar och mår dåligt under hela filmen och efteråt. Dock så såg jag Barnhemmet för inte så länge sedan och den var bra. Puh vad ni än gör, gå inte och se Eden Lake. Nu kommer ni säkert göra det bara för att jag skriver att ni inte ska =). Är nog den värsta film jag sett och så dåligt som man mådde under filmen och efter filmen har jag nog aldrig gjort. Även om jag mått dåligt under många skräckfilmer. Den handlar om ett par som åker till ett stenbrott för att campa, men där hänger ett gäng. Den typ av gäng som man ser i Storbrittanien, den brittiska underklassen. I skottland kallar man dem Neds. Nåja låt oss säga att det inte går som paret tänkt sig. I början av filmen när det stannat första natten och mött gänget dagen innan men inget riktigt har hänt utan de har bara mött gänget på stranden då de spelade hög musik och var allmänt störigade. Paret åker in till ett frukostställe inne i stan. Ja och det enda man tänker är men åk hem för guds skull men tror ni de jävlarna åker hem? Nej så klart inte jävlarna = paret envisas med att åka tillbaka till stenbrottet ja och inte går det bra ska ni tro. Jag brukar kunna koppla bort skräckfilmer om de är lite overkliga men denna var alldeles för realistisk jag menar i det läskiga som hände, tortyr och sånt. Sen så brukar man ju känna sig lite bättre till mods om någon slags ordentlig hämnd fås/ges. Usch för den filmen. Filmskaparen lyckas verkligen få en att må dåligt. Nej jag kan inte uppskatta filmen inte nu och inte senare. Kunde varken äta eller dricka under filmen, jag höll på att spy två gånger. Dock så får jag kvälvningar väldigt lätt men oftas av dofter. Nu så fick jag det av bilder.

Nu till något roligare. Spelade fotbollsmatch idag det var kul. Dock så förlorade vi med 5-0 inte så kul. De var duktiga och vi fick inte in bollen. Nåja vi får ta dem i returen.

Har jobbat i veckan och det kändes skönt att komma tillbaka. Dock hade jag asmycket ångest innan och ville nästan inte tillbaka till jobbet. Ledigheten har varit så skön och var lite less på jobbet innan jul. Jag överlevde i alla fall men jag vill prestera mer på jobbet. Göra klart fler saker och känna att jag producerar. Det är så jag mäter om det går bra eller dåligt. Det är lite svårt på mitt jobb. Arbetspaketen varar oftast några månader. Jag behöver mer action och en högre arbetsbörda på gränsen till lite för mycket. Då jobbar jag som bäst. Kanske passar jag bättre in på ett lite mindre företag. Det känns så som att det svänger mer där.

Vad händer ikväll? Ja jag kanske ska på ferre men inget festande för min del. Ska försöka spela innebandymatch imorgon. Eller vi har match och jag är kallad men är ju lite seg i kroppen efter den långa förkylningen. Det kände jag på matchen idag. Jag tror inte att det hjälper om jag skulle vara bakis =) det vet jag sen tidigare. Man kan ju ha kul utan alkohol också hehe eller jag vette fan om jag kan det. Förfest går ju bra men att gå ut och dansa nykter är inte min grej.

Nu måste jag hoppa in i duchen och sen fylla på matförrådet = magen. Börjar bli hungrig.

På bättringsvägen

Har varit lite krasslig de senaste dagarna. Det började i torsdags då jag kände mig lite torr i halsen och lite seg i kroppen. På fredag hade jag blivit lite förkyld men hade ingen feber. Eventuellt fick jag lite på eftermiddagen då jag kände mig matt. På lördag slog det till med 39 gradersfeber och torrhosta. Jag var helt slut hela lördagen, sov bara. Sen på söndag var jag lite piggare men med lite feber. Ja och idag så har jag nog inte haft någon feber. Har känt mig pigg och varit på jobbet. Dock så tror jag hostan kommer hänga sig kvar. Ja tror ändå att jag är på bättringsvägen.

Hihe vilket inte så roligt inlägg jag skrev. Ville bara förklara varför jag inte har bloggat =) Som ni förstår har det inte hänt så mycket eftersom jag mest har sovit.




Första dagen på ett nytt år

Nyår igår var en trevlig kväll. Maten var god och sällskapet trevligt. Vi spelade sällskapsspel som många andra också verkar göra på nyår. Vi körde Cranium och poker. Sen blev det fyrverkerier kl 24. Jag är väldigt svag för fyrverkerier. Alla fina färger gör mig glad =). Egentligen är det ju rätt så onödigt med tanke på alla tungmetaller som åker ut i naturen och att man bokstavligt talat skjuter pengar i luften. Jag köper ju inga egna men Luleå kommun har alltid fyrverkerier som de skjuter inne stan på nyårsafton. De gillar jag att titta på, så fint =).

Maten igår var också finemang, menyn var:
Tunnbröd med gravad lax och någon röra till
Baconinlindad och fylld kycklingfilé med potatis i ungen och en god sås
Panacotta med blåbär

Menyn får 5 plus. Det var syrran och syrrans sambo som kockat och som vanligt smakade det bra.

Nu ska jag krypa i sängen och imorgon bär det iväg till Stockholm.

This is the year! (Som jag säger varje år =))

RSS 2.0