Nytt år och nya tag

Idag åkte jag och syrran och två av syrrans kompisar och gymmade kl 9.30 på badhuset här på Hertsön. Gymmet är inte stort men det fanns väl ca 10 maskiner så jag gjorde alla. Tror det gav en allsidig träning. Sen simmade vi några längder men armarna var så möra så det var rätt så tungt men ändå skönt. Väldigt varmt i gymmet också eftersom gymmet ligger inne i badhuset man kände sig nästan lite vimmelkantig vissa stunder och vattenflaskan hade jag glömt. Det gjorde mest att man längtade till att få bada. Billigt var det också, endast 40 kr för både gym, bad och bastu. Billigt om man jämför med vad det kostar att träna på ett renodlat gym, 120 kr för en gång, rena rånet. Fick även för mig att jag skulle hoppa en massa hopprep i söndags. Orkade inte gå ut och springa så jag hoppade hopprep istället. Först ca 5 minuter uppvärmning sen 30 sekunders snabb hoppning sen vila 30 sekunder. Detta gjorde jag i ca 15 minuter sen nedhoppning i 5 minuter. Gissa om jag har ont i vaderna nu. Fy fan säger jag men det är inte så konstigt eftersom jag i princip i 20 minuter hoppade på tårna. Nåja träningsvärk är bra för då känner man att man gjort något.

Imorgon är det nyårsafton. Det känns väl helt okej. Ett nytt år på intåg. Har väl inga direkta förväntningar eller planer för 2009. Kanske köpa en lägenhet. Det vore så trevligt med ett eget hem som man får fixa och dona i. Just nu hyr jag i andrahand, vilket funkar men man lägger ju inte ner sin själ direkt i att få det hemtrevligt. Jag trivs ändå men något eget vore nice. Vi får se hur det blir. Ja och något nyårslöfte ska man väl dra till med också. Får se vad jag hittar på.

Gott nytt år!


SM i sova finns det?

Oj vad bra jag är på att sova. Om det fanns sm eller vm i att sova så skulle jag ha stor chans till guldet. Jag gick och la mig runt 00.00 igår och hade väckarklockan på 10 i morse men orkade inte stiga upp utan slog av den och sen vaknade jag kl 11. Det innebär att jag sov 11 timmar. Jag skulle säkert ha kunnat sova längre men jag kände att det började bli dags att gå upp. Vill ju inte sova bort hela dagen =). Det verkar som att jag behöver sova åtminstone 10 timmar om jag ska vakna av mig själv. Dock så klarar jag mig på 7-8 timmar sömn men då måste jag ha väckarklocka. Jag önskade att jag var mer morgonpigg.

är skönt att det är över?

Jag har under denna jul reflekterat över att folk verkar mest tycka att det är skönt att julen är över. Som att de tycker att de är något jobbigt. Om det är så jobbigt varför envisas man då med att fira den? Jag hoppas dock innerligt att folk hinner njuta under tiden. Folk kan på självast julafton säga så fort man tuggat sista tuggan med mat och alla julklappar är öppnade "Åh vad skönt att det är över, nu återstår det bara att plocka undan granen". För mig är det verkligen en stämningsdödare. I en tidning så frågade de folk hur det kändes att julen var över och de flesta sa att det var skönt. Jag tycker det är tråkigt att den är över. Det är ju så mysigt. Ser folk mest julen som en börda? Eller som ett tvång? Då borde man ju faktiskt tänka om lite för det ska ju vara en trevlig upplevelse. Trots stämningsdödaren på självaste julafton (man kan väl åtminstone vänta till mellandagarna med att dra lättnadens suck) så har jag haft en trevlig, mysig och skön jul. Inte skön som i att det är skönt att det är över =) utan skön som i god mat och trevligt sällskap. Ingen stress eller hets har jag känt av och jag längtar redan till nästa jul.

Har såklart gått lite på mellandagsrean och jag handlade lite men inget som jag köpte var på rea =). Inte för att jag inte vill köpa saker som är på rea. Det råkade bara vara så att det jag gillade inte var på rea. Köpte en ny jacka, en handväska, ett par knästrumpor, två par strumpbyxor, ett par tights och 4 par strumpor. Hihi man kan säga att jag hade betoning på strumpor och strumpbyxor.

Har varit i Övertorneå och hälsat på världens sötaste mormor. Att världens sötast mormor råkar vara min mormor gör saken bara bättre =). Hon är 89 år och blir superglad när vi kommer och hälsar på. Dock måste vi alltid ha tolk med oss i form av pappa eftersom hon kan mest finska och väldigt lite svenska. Jag kan ingen finska och inte mina systrar heller. Visst kan man några ord och några meningar men det kommer man inte långt på.

Detta kan jag säga på finska och jag fick inte användning för någon av fraserna, kanske nummer 2 men den ger inte så mycket:

1. Kom och ät
2. Jag sätter mig här
3. Maten är klar
4. Oj vad varmt
5. Oj vad kallt
 + några till men som sagt konversationen blir lite begränsad som ni förstår.

Språk är inte min starka sida.

annandag

Igår blev det utgång så idag har jag varit trött. Vi gick till Färjan. Fasiken vad irriterade vi blev dit när vi upptäckte att garderoben var full så man fick springa runt med vinterjackan. På biljetten stod det till och med att garderob ingick och ändå var den överfull när vi kom dit. Efter ett tag så hittade vi ett ställe där vi kunde lämna jackorna men vem som helst hade kunnat ta dem. Verkligen asdåligt måste jag säga. Sen så funkade bara en damtoalett så kötiden dit var väl 30 minuter. Jag fattar inte varför man inte satsar på ett 10-tal toaletter då skulle ju folk slippa stå i kö och hänga mer i baren. Det skulle ju alla tjäna på. Går man ut i exempelvis i Glasgow eller Edingburgh så har även de flesta pubar åtminstone 10 toaletter. Aldrig är det någon kö.

Var även en sväng och åkte skridskor i 2 timmar med familjen. Pappa var som 15 igen och åkte runt som en galning. Hehe det gick väldigt fort och han såg oerhört smidig ut. Själv så gjorde man så gott man kunde och fort gick det inte. 

Å är så trött nu så nu orkar jag inte skriva mer. Just ja pepparkakscheesecaken var inte så god som jag trodde. Gjorde en förra julen som var mycket godare.


God Jul!

Å idag är det julafton. Det känns skönt. Anlände till Lule igår runt kl 15.30 så jag åkte direkt till stan och inhandlade de sista julklapparna. Sen hann jag förbi en kompis som har flyttat till samma gata som min pappa. Fick träffa deras lilla familj och William 4 månader. En riktigt sötis.

Idag har jag börjat dagen med en liten joggingtur med syrran. Det var jätteskönt. Minus 10 grader men det kändes bara friskt. Dock kan man inte springa på lika mycket eftersom det blir lite tungt att andas men en lättare jogg var jätteskönt. Så snart ska jag hoppa in i bastun och sen blir det tomtegröt. Därefter ska jag slå in de sista paketen och baka en pepparkaks cheescake. Jag tror den blir gudomlig.

Leilas Pepparkaks Cheescake

Sen blir det julmat och lite julklappar kanske även Kalle anka eller Karl Bertild jul.

Puss
God Jul


Slåss lite på stan

Planen för dagen ser ut som sån att jag alldeles strax ska bege mig till stan och slå mig fram för att hitta några julklappar. Usch det kommer blir jobbigt men men ibland har man inget val. Sen senare blir det spelning med Magic Numbers det ska bli skoj. Veckornar rusar verkligen fram. På tisdag flyger jag till lule å vad jag längtar. Få komma till snö, familj och jul. Ska bli härligt, kanske hinner jag med lite snowboardåkning när jag är där. Vi får se.


Inte är det muskler heller

Har varit på julbord idag. Lyckades ta det lugnt på detta julbord, Ville inte äta mig less eftersom det kommer bli fler julbord och julmat framöver. Gruvar mig lite över all julmat och godis. Man är ju inte 25 längre och kan äta allt man vill utan att det märks. Har ju märkt av en viktuppgång sen jag fyllde 27. Trodde det berodde på att jag inte tränade men viktuppgången har fortsatt efter att jag börjat träna så jag gissar att det är åldern. Jag tror inte att det är muskler heller eftersom jag inte har märkt av några sådana. Puh känns lite tufft det här nu måste jag kanske börja tänka på vad jag äter. Jag som älskar mat, godis och desserter. Nåja, visste väl att denna dag skulle komma hade dock förväntat mig den då jag närmade mig 40. Hihi men kommer nog inte börja med att tänka på vad jag äter innan jul och inte under jul för den delen. Kanske får bli ett nyårslöfte... eller inte.

Vi körde lite fys i går på innebandyträningen. Jag tycker om fysträning, det är skönt att få ta i och pressa sig själv. Det är i alla fall skönt efteråt då man är klar =).






Vinst

Igår vann vi innebandymatchen med 8-4 det var så kul. Vilken stor skillnad det är att vinna jämfört med att förlora. Ja, man blir ju glad hela dagen. Spelade även fotbollsmatch i korpen direkt efter innebandyn. Dock så förlorade vi den men det kändes inte så tungt i och med innebandyvinsten. Min insats i fotbollsmatchen bestod i av att två sega ben försökte röra sig lite eller jag försökte röra mig mycket men de rörde sig lite. Innebandymatchen hade satt sina spår. Jag kunde inte bidra med mycket var alldeles för trött. I andra halvlek stod jag i mål, vilket var skönt eftersom jag inte orkade springa ändå.

På kvällen blev det fest och utgång på debban slussen (debaser slussen). Festen var kul och utgången var helt okej. Inte så sliten idag vilket är skönt. Haha ändå har jag inte gjort något idag. Nåja, klockan är bara 15 så jag hinner ju fortfarande hitta på något.

Vafan ska man ge folk i julklapp. Just nu funderar jag på presentkort. Fast det är ju inte så kul måste komma på något roligare. Sen när jag vet alla ska jag inhandla alla på en och samma gång. Då borde det gå fort. Snart är det verkligen jul, ska bli så kul och skönt att hänga lite i Lule. Längtar, den 23 dec åker jag till lule...sweet.

Nu måste jag ta tag i mitt liv =) Ciao

Sovmorgon imorgon =)

Har faktiskt haft en hel del att göra på jobbet nu den senaste veckan och veckan innan. Det är så skönt och tiden går mycket fortare även om man känner sig lite pressad men det är bara bra. Då utvecklas man mer också. Idag har jag kollat på idol. Det var lika bra eftersom jag hade en lugn kväll, vilket är skönt. Har innebandymatch imorgon och sen blir det nog fest på kvällen. Var länge sen jag var hemma och tog det lugn känns det som. Någon vecka sedan eller mer.

Har gravat lax för första gången, ska bli spännande och se hur den blev. På söndag ska jag premiärsmaka. Hoppas den blev god för gravad lax är ju så gott. Är verkligen trött, ska bli skönt med lite sovmorgon imorgon. Gissar att jag borde stiga upp runt kl 9 för att hinna göra mig iordning till matchen.

Nu ska jag lägga mig och läsa, det var också evigheter sen jag gjorde. Ja och serierna jag brukar följa ligger jag efter med också. Gud så tiden rusar iväg och snart är det jul =)

Natti


Timmarna räcker inte till

Käkade middag nyss, vilket är ganska sent kan man tycka. Klockan är ändå 22.48. Det råkade bli lite sent. Hann bara äta två mackor innan träningen idag. Sen kom jag hem lite senare än vanligt i och med branden i tunnelbanan som gjorde att man fick ta buss mellan zinkensdamm och slussen, vilket inte gick snabbt. Ja och sen skulle jag vika in lite tvätt, göra lite armhävningar och duscha. Känner mig så klen i armarna så jag behövde göra lite armhävningar. Känner mig lite starkare nu =). Tiden rann iväg och middagen blev sen. Nu känner jag mig som en ny människa i alla fall.

Befinner mig i himmelriket här hemma. Köpte nämligen en stor toblerone på flygplatsen i söndags. Hihi den är slut snart men jag älskar verkligen toblerone. Sen fick jag ett stort mentosrör och ett stort rör med skittles. Godis är så gott. Dåligt för tänderna men jag får borsta dem noga.

Nu måste jag sova. Timmarna bara rusar iväg. Kram

Ojdå

Nu var det en hel vecka sen jag skrev sist. Det var inte alls meningen att det skulle bli ett sånt långt uppehåll. Fick för mig att jag skrev i tordags innan jag begav mig till Glasgow men så var icke fallet. Lite snabb uppdatering.

I onsdags hade vi julfest vilket var trevligt och maten var god. Jag tog det lugnt eftersom det var en jobbdag på torsdan och jag skulle bege mig till Glasgow på kvällen. Ville inte börja resan med att vara sliten. Tänkte det kommer jag fixa i Glasgow i alla fall =). Anlände sent till glasgow på torsdagen så det var hopp i sängen på en gång. Hann givetvis med lite snack med Sara innan vi somnade. Det var inte så fasligt kallt faktiskt. Fast är man inomhus så måste man ha tjocksockar och en varm tröja och byxor. Springa runt i något annat funkar inte. Jag sov med långkalsonger och en tunn långärmad och tjocksockar. Hade även ett tjockt täcke och då gick det bra. Faktiskt ganska mysigt att sova med lite kläder. Jag börjar förstå syftet med pyjamas. På fredagen tog jag en lång sovmorgon, skulle försöka sova bort min förkylning men det gick inte men det var skönt ändå =). Sen strosade jag runt på stan och mötte upp Sara och hennes jobb kl 18 för att delta i deras julfest. De hade redan börjat kl 15 så jag fick sätta igång med en gång. Ett gäng drinkar blev det men eftersom vi började tidigt så var vi hemma runt kl 1. Väldigt kul hade vi och alla var jättetrevliga. På lördag blev det bagels och kaffe samt lite strosande på stan igen med Sara. Jag shoppade inget eftersom jag inte fann något som jag ville ha. Jag letade i och för sig inte så noga. Kl 17 så åkte vi till en av Saras kompisars morbror. Där vi blev bjudna på trerättersmiddag och umgicks med familjen. Tre roliga och söta döttrar hade de som gärna visade allt de kunde. Eller snarare visade upp sina leksaker.

Sen blev det några drinkar på puben igen. Vi hade tänkt åka skridskor men det stängde precis när vi kom dit. På söndagen slog vi till med brunch som vi gjorde själv mmm så gott. Ja och nu så är jag tillbaka i Sverige. Jag kom igår men var för trött för att blogga.

Känns som att jag varit borta länge. Jag känner mig väldigt full av energi och känner mig exhalterad på jobbet. Ibland behöver man bara lite miljöombyte för att få energi. Både byta stad/område och träffa nya människor ja och främst träffa sina vänner som man inte träffa så ofta. Det är mycket värt. Har varit väldigt pepp på jobbet idag och det känns som att de kan hålla i sig. Just innan jag åkte var jag inne i en mindre svacka och var lite omotiverad. Nu ska jag ge gärnet  framtill jul sen blir det lite ledigt igen och jag har chans att fylla på energiförådet.

Natti

Skulle bara

Kom hem från träningen och skulle bara diska lite men nu har jag även sorterat kläder också. Diskningen tog också sin lilla tid eftersom jag samlat ihop en veckas disk. Usch och fy inte alls likt mig. Ska typ aldrig göra om det för diskberg är ju inte alls roligt. Hade även ett klädberg på en fåtölj som jag var tvungen att vika in i garderoben. Nåja nu ser det hyfsat ut i läggan ska bara damsuga imorgon.

Ja matchen igår gick ju som den gick. Vi förlorade igen, så trååkigt och detta lag låg näst sist i serien och vi tredje sist men nu ligger vi näst sist. Vi borde ha tagit dem och jag borde ha gjort mål. Jag hade massa lägen men jag skjuter ju som en kratta. Eller jag kan skjuta men nu hamnar jag i lägen då jag håller i bollen ganska länge vilket jag inte riktigt gillar eftersom jag gillar bäst att passa. Utan får ångest och känner mig ego. Sen när jag väl kommer loss så vill jag helst passa men kanske bara ser att jag har läge att skjuta, då gör ångesten så att jag föser iväg ett skott i händerna på målvakten. Detta är ju skitdumt för då får jag bara mer ångest över att jag gjorde ett så dåligt skott. Om jag väl bestämmer mig för ett skott så är det ju lika bra att göra det ordentligt. Nåja jag vet ju vad jag måste göra om jag bestämmer mig för ett skott så får jag göra det ordentligt. Träningen idag gick hyfsat, jag var jätteseg och stel i kroppen men jag gjorde det jag kunde.

På torsdag åker jag till Glasgow och tillbringar helgen där. På söndag är jag tillbaka här. Fasiken jag kommer frysa ihjäl där borta. De har ju så rått väder och ingen värme någonstans, inte ens inomhus. Jag ska ta med mig varma kläder i alla fall. På onsdag är det julfest med jobbet, det kan också bli skoj. Har fullt upp denna vecka men det är så jag vill ha det. Känner att jag har lite mer grejer att göra på jobbet också så det är roligt. Ojoj nu måste jag lägga mig. Är så trött på jobbet nu förtiden.

RSS 2.0